KUALA LUMPUR – Syarikat dagangan digital dan teknologi kewangan, IOUpay, melancarkan myIOU, iaitu perkhidmatan ‘beli sekarang bayar kemudian’ (BNPL) yang direka untuk memenuhi keperluan pasaran tanpa tunai di Malaysia dan Asia Tenggara yang sentiasa berkembang.
Ketua Pegawai Eksekutif, Khong Kok Loong berkata perkhidmatan itu menawarkan opsyen pembayaran fleksibel peniaga runcit dan e-dagang bagi pengguna di kedai serta secara dalam talian.
“Perluasan ke dalam segmen BNPL membolehkan kami membantu peniaga memajukan perniagaan mereka ke tahap seterusnya menerusi peningkatan pengubahan jualan dan pengurangan kadar keterbiaran senarai pembelian.
“Usaha ini juga akan memberikan kuasa beli dan pilihan gaya hidup lebih besar kepada pengguna, memperkasa mereka untuk menjadi pengguna BNPL pintar” katanya semasa pelancaran perkhidmatan itu secara maya pada Selasa.
Kadar keterbiaran senarai pembelian ini bermaksud peratusan pembeli secara dalam talian yang menambah barang ke dalam senarai pembelian maya namun membiarkannya, sebelum membuat penyelesaian bagi pembelian itu.
Khong berkata dengan myIOU, pengguna memanfaatkan anggaran perbelanjaan mereka menerusi mengasingkan pembelian kepada dua, tiga atau enam pembayaran bulanan dengan sifar faedah.
Beliau berkata pada masa ini terdapat lebih 300 peniaga dalam talian dan di kedai dalam myIOU.
Ketua Pegawai Pemasaran, Calvin Yeap berkata rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas yang mempunyai akses kepada kad kredit atau debit tempatan boleh mendaftar dengan perkhidmatan ini dan menerima kelulusan kredit segera sebanyak RM1,000 untuk pembelian daripada peniaga yang diluluskan IOUpay.
Sempena pelancaran tersebut, IOUpay juga memperkenalkan myIOU Credit Plus dan myIOU Merchant Plus.
Yeap berkata myIOU Credit Plus membolehkan pengguna myIOU sedia ada mendaftar untuk meningkatkan had kredit sehingga RM10,000.
MyIOU Merchant Plus pula menawarkan kemampuan menyediakan had kredit tambahan sehingga RM10,000 kepada peniaga myIOU untuk pengguna myIOU Credit Plus yang layak bagi pembelian sekali, katanya.
Beliau berkata seiring dengan komitmen pihaknya untuk memberikan pengalaman pembayaran digital yang lancar melalui myIOU, IOUpay telah menjalinkan perkongsian strategik dengan peserta industri terkemuka termasuk EasyStore Malaysia, GoBiz, MYP1 dan Razer Merchant Services.
Melalui perkongsian strategik itu, IOUpay telah membangun asas pasaran yang berpotensi dengan lebih 75,000 peniaga akan boleh diaktifkan dengan myIOU, katanya.
–BERNAMA
BACA SETERUSNYA: Milenium Dapat Manfaatkan Pendigitalan, Bantu Pasaran Bersaing
Discussion about this post