KUALA LUMPUR – UOB Malaysia hari ini mengumumkan kerjasama dengan Prudential Assurance Malaysia Berhad (PAMB) untuk menyediakan rangkaian penyelesaian insurans secara digital kepada pelanggan melalui ciri Bersemuka secara Maya (Virtual Face-to-Face atau VF2F) baharu di Pulse, aplikasi kesihatan dan kesejahteraan semua dalam satu syarikat insurans tersebut. UOB Malaysia merupakan bank pertama di Asia Tenggara untuk menggunakan ciri VF2F, justeru membolehkan pelanggannya menguruskan keperluan insurans mereka secara digital dan mudah, terutamanya dalam pandemik yang masih berterusan.
Pasukan UOB Malaysia yang terdiri daripada 360 wakil jualan boleh menggunakan ciri VF2F pada aplikasi Pulse untuk berhubung dengan pelanggan mereka melalui fungsi ‘chat’ atau panggilan video dan membantu mereka dengan khidmat nasihat insurans termasuk mencadangkan produk insurans hayat yang berkaitan dengan keperluan mereka. Ciri VF2F juga membolehkan pelanggan Bank menyerahkan dokumentasi dan borang yang diperlukan secara elektronik, dengan itu, tidak perlu mengisi borang soal selidik bercetak. Keseluruhan proses ini, daripada menerima bimbingan kewangan untuk memohon sehingga mengesahkan perlindungan insurans, dilakukan pada aplikasi, oleh itu, pelanggan dapat memenuhi keperluan perlindungan dan perancangan kekayaan mereka dengan cara yang lebih mudah, lebih bijak dan lebih pantas tanpa perlu mengunjungi cawangan.
Encik Ronnie Lim, Pengarah Urusan dan Ketua Negara Perkhidmatan Kewangan Peribadi, UOB Malaysia Urusan, berkata kerjasama dengan PAMB menunjukkan komitmen Bank untuk menyediakan penyelesaian progresif dan mudah yang berkaitan dengan keperluan dan pilihan gaya hidup pelanggan, mengikut cara yang dipilh oleh mereka.
“Penawaran digital terkini ini adalah sebahagian daripada usaha berterusan Bank untuk menawarkan lebih kemudahan sambil melindungi kesihatan dan keselamatan pelanggan serta kakitangan kami,” kata Encik Lim.
Sebagai tambahan, pelanggan boleh memohon untuk Kempen Perlindungan Pelan Perubatan COVID-
193 apabila pelan perubatan mereka yang layak mula berkuatkuasa. Perlindungan tersebut membolehkan mereka membayar balik perbelanjaan perubatan yang ditanggung ketika dirawat untuk COVID-19 di hospital. Pembayaran balik akan disediakan berdasarkan terma dan syarat yang dinyatakan dalam kontrak insurans pelanggan, di mana pelan perubatan yang layak akan dianggap seolah-olah ia tidak mempunyai pengecualian untuk penyakit berjangkit yang memerlukan kuarantin dari segi undang-undang. Dengan ini, had tuntutan perubatan akan dikurangkan mengikut jumlah yang dibayar balik.
BACA SETERUSNYA: ‘Rentas negeri tidak termasuk dalam pengurangan SOP’ – Hishammuddin
Discussion about this post