
Karyabudi Mohd. Aris (Pengarah dan Ketua Pemasaran Antarabangsa, Les’ Copaque Productions) bersama Eu-Jinn Chan (Naib Presiden, ZING Eat Sdn. Bhd.) di Ibu Pejabat Les’ Copaque Productions di Shah Alam.

Kuala Lumpur, 26hb September, 2023 – Dalam gandingan luar biasa yang menggabungkan inovasi kulinasi dengan harta intelek Malaysia yang ikonik, ZING Eat Sdn. Bhd. dan Les’ Copaque Productions telah menandatangi lembaran terma sebagai langkah pertama ke arah kerjasama mewujudkan rangkaian jenama santapan maya “Upin & Ipin” yang menarik.
ZING Eat Sdn. Bhd. (“ZING”) adalah Syarikat Makanan dan Teknolog, yang berdedikasi untuk merevolusikan landskap kulinari menerusi pengalaman berpacukan teknologi dan langkah-langkah yang inovatif. Sebagai pelopor dalam industri Makanan & Minuman (F&B), ZING menerajui penggunaan AI Generatif untuk mengubah cara jenama F&B beroperasi dan berinteraksi dengan pelanggan mereka.
“Mewujudkan jenama makanan maya yang melingkungi dunia ‘Upin & Ipin’ merupakan peluang yang sangat baik,” kata Eu- Jinn Chan, Naib Presiden ZING. “Kami teruja untuk bekerjasama dengan Les’ Copaque dalam meneroka ruang kreativiti dan inovasi baharu dengan jenama tempatan kesayangan ramai ini.”
Pencipta “Upin & Ipin”, Les’ Copaque Productions (“Les’ Copaque”) adalah penjana kreatif dalam industri animasi, cukup terkenal dengan animasi 3D luar biasanya yang mendapat pengiktirafan antarabangsa. Berbekalkan legasinya yang mencecah dua dekad, Les’ Copaque konsisten menghasilkan karya menarik yang merentasi sempadan budaya. Melalui ciptaan ikonik mereka, Les’ Copaque membina reputasi dalam menghasilkan watak-watak yang bukan sahaja menghiburkan malah memberi pengajaran hidup yang bermakna.
“Siri ‘Upin & Ipin’ pada dasarnya berteraskan masyarakat, kepelbagaian, dan kekeluargaan,” jelas Karyabudi Mohd. Aris, Pengarah & Ketua Pemasaran Antabangsa Les’ Copaque. “Kerjasama kami dengan ZING Eat merupakan perkara yang menarik kerana kami melihat kepada cara baharu untuk berinteraksi dan melayani peminat ‘Upin & Ipin’ baik yang muda mahupun tua. Bersama-sama, kami berhasrat untuk mencipta jenama makanan yang bukan sahaja menghidangkan sajian lazat tetapi turut menjiwai identiti watak ‘Upin & Ipin’.”
Jenama maya ‘Upin & Ipin’ akan berlabuh di 11 ZING Foob Hubs – pusat simpanan dan pengedaran dalam talian dan luar talian yang terletak di lokasi strategik di seluruh Lembah Klang. Pelanggan akan mendapat akses kepada jenama maya ini melalui platform Penghantaran Pihak Ketiga ZING – GrabFood, foodpanda, dan ShopeeFood. Selain itu, memandangkan ZING menawarkan perkhidmatan katering untuk rakan jenama sedia ada, maka perkhidmatan katering yang disesuaikan dengan jenama ‘Upin & Ipin’ juga sedang diusahakan untuk memberi pengalaman jenama ini kepada pelanggan tanpa mengira lokasi.
Usaha niaga yang menarik ini meletakkan standard baharu bagi persilangan antara makanan dan hiburan, yang mewujudkan satu lagi lokasi untuk keluarga, penggemar makanan (kaki makan), dan peminat menikmati sajian berkualiti sambil merasai keunikan dunia ‘Upin & Ipin’. Tambahan pula, bertepatan dengan rancangan ZING untuk melebarkan sayapnya ke pasaran asing, jenama maya ‘Upin & Ipin’ ini akan diperkenalkan di Singapura, Indonesia, dan kawasan lain pada masa hadapan.
Discussion about this post